Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.
A dízelmotorok üzemanyag ellátó rendszerében nagy precizitású, sérülékeny és egyben rendkívül drága alkatrészek találhatóak. Feladatuk, hogy a gázolajat a megfelelő időben, a szükséges mennyiségben juttassák a motor égésterébe úgy, hogy az égési folyamat a legkörnyezetkímélőbb és leggazdaságosabb módon menjen végbe. Ehhez a rendkívüli feladathoz rendkívüli paraméterek társulnak.
Tudta-e a Kedves Látogató,
- hogy a befecskendezési végnyomás meghaladja a 2000 bar értéket?
- hogy a gázolaj befecskendezésére – melynek mennyisége elérheti a 350 köbmillimétert – 1/1000 másodpercnyi idő áll rendelkezésre?
- hogy a befecskendezés 2000 km/óra sebességgel történik?
- hogy a porlasztócsúcs melletti rések 2 és 4 mikron közöttiek?
- hogy az injektor alkatrészeinél az alaki deformáció nem lehet több 1 mikronnál? (az emberi hajszál átmérője 60 mikron!)
Fentiek ismeretében már elképzelhető, hogy a gázolajban lévő szennyeződések mekkora kárt tudnak okozni az üzemanyag ellátó rendszerben.
A gázolajban többféle szennyezőanyaggal találkozunk, melyek közül a legnagyobb problémát a víz jelenléte okozza. Kategórikusan kijelenthetjük, hogy minden gázolajban találunk vizet, mely a tárolás során, vagy a kiürülő üzemanyagtartály belsejében fellépő kondenzáció folytán kerül oda. A szabadvíz, amely 180-260 mikron méretű részecskékből áll, ülepítéssel eltávolítható. Az emulgeált víz az üzemanyag szivattyú „segítségével” már molekulárisan kötődik a gázolajhoz, melynek 5-100 mikronos részecskéit jóval nehezebb attól eltávolítani.
A víz jelenléte számos problémát fog előidézni:
- megjelenik a korrózió, mely az alkatrészek gyors elhasználódásához vezet.
- elszaporodnak a gombák és baktériumok, melyek savtermelő tevékenységük révén fokozzák a korróziót.
- a baktériumok kocsonyás állapotuk miatt idő előtt szűrőeltömődést okoznak.
- téli körülmények között a víz jégdugót képezhet a csővezetékekben.
Fentieken túl számolnunk kell azzal, hogy az üzemanyag szállításakor, tárolásakor szilárd anyagokkal is szennyeződhet (fém, por, rozsda), de a téli hideg hatására kicsapódó paraffin is okozhat kellemetlen meglepetést.
A szűrésigény az üzemanyag ellátó rendszer konstrukciójától nagyban függ. Míg a soros adagoló szivattyúhoz és porlasztócsúcsaihoz 20-25 mikronos szűrők kapcsolódnak, addig a közös nyomócsöves (common-rail) rendszerekhez és injektorjaikhoz 2-6 mikronos szűrési finomságú szűrők szükségesek
Abban biztosak lehetünk, hogy a nem megfelelő szűrés nem csak az üzemanyag ellátó rendszer alkatrészeinek gyors elhasználódásához vezet, hanem a motor működésében is súlyos zavarokat fog okozni. (1. ábra)

Végső következményként a gázolaj nem megfelelő porlasztásával számolhatunk, ami:
- lerontja a hengertérben végbemenő égési folyamatot,
- növeli a motor üzemanyag-fogyasztását, csökkenti teljesítményét,
- megemeli a károsanyag kibocsátást (korom/NOX),
- az olajteknőbe kerülő korom révén (olajiszap lerakódás, olaj sűrűsödés) komoly kenési problémát okozhat.
A legtöbb motorgyártó két-három fokozatú szűrést alkalmaz (2. ábra), melynek elemei:
- tartályszűrők,
- vízleválasztó szűrők, és
- finomszűrők.

Ezeknél a rendszereknél a szűrőanyag többnyire cellulóz illetve üvegszál, vagy a két anyag keveréke. A vízleválasztást a szűrőfelület impregnálásával (vízlepergető réteg) oldják meg.
Új dimenziót nyit meg az üzemanyagszűrésben a FLEETGUARD szűrőgyár szintetikus szűrőanyaga a StrataPore™. (3. ábra)

A poliészter szálakból készülő hálós szerkezet különböző sűrűségű rétegei ultrahangos eljárással vannak egymáshoz rögzítve. A cellulóz anyag „bizonytalan” szűrési tulajdonságaival szemben, itt a szűrési finomság (mikron), az áteresztőképesség (liter/perc) és a szennyezőanyag-tárolókapacitás (gramm) a szálak vastagságával és a rétegek számával jól beszabályozható. A StrataPore™ vízleválasztó-képessége is felülmúlja a cellulózét. (4. ábra)

A dízelmotorok üzemeltetői költségtakarékossági okokból kis szervizigényű (állásidő) egyszerű de mégis hatékony megoldásokat várnak a gyártóktól, így a szűrőgyártóktól is. A FLEETGUARD szűrőgyár ezekre az elvárásokra kész technológiával rendelkezik, mely az FH jelzésű szűrőcsaládban testesül meg. (5. ábra)

Az FH üzemanyag processzor:
- bármilyen járműre vagy munkagépre utólag felszerelhető, és egyedüli szűrőként kiváltja az eredetileg alkalmazott szűrőket, (6. ábra)

- az átlátszó buráján keresztül láthatóvá válik a szűrőbetét eltömődésének folyamata, így kétszeres szervizintervallum érhető el, (7. ábra)

szűrőbetétjének anyaga StrataPore™, mely négyféle szűrési finomságban (2, 5, 10, 25 mikron) kapható (8. ábra)

- opcióként fűthető, elektromosan vagy a hűtővíz illetve a visszafolyó résolaj melege által (téli paraffin kiválás megakadályozására) (9. ábra)

- hatékonyan szűri ki a szilárd szennyeződéseket és választja le a vizet a gázolajból (800 ml víztároló kapacitás).