A dízelmotorok szűrési rendszerében kiemelt fontosságú a levegőszűrés, melynek kialakítása talán a legnagyobb befolyással lehet a motor működésére és élettartamára.
A levegő ellátó rendszer hibái lehetnek:
- a tömítetlen csőcsatlakozások
- a rosszul megválasztott szűrőbetét, esetleg
- méretezési problémák.
Ezek mind, nagyon direkt következményekkel járnak, és gyors motor elhasználódáshoz vezetnek. A dízelmotornak 1 kg gázolaj elégetéséhez 13-20 köbméter levegőre van szüksége. Nem nehéz kikalkulálni, hogy egy 16 liter hengerűrtartalmú motor legnagyobb terhelésnél akár 26 köbméter (26.000 liter) levegőt is elhasználhat percentként. A levegőben található szennyeződések közül a por okozza a legnagyobb problémát, melynek részecskéi gyémánt keménységűek. A portartalom nagyban függ az üzemeltetési körülményektől (1. ábra). Minden alkalmazás (szállítás, építőipar, mezőgazdaság stb.) más-más követelményeket támaszt a levegő ellátó rendszerrel szemben. Átlagos autópályán, a már említett 16 literes dízelmotor által 10.000 km alatt felhasznált levegő 2 kg (2.000 gramm) port tartalmaz. Bár ennek nagy része a kipufogó gázokkal távozik az égéstérből, azonban a hengerhüvely falára tapadó porréteg koptató hatása azonnal jelentkezik. A porszennyeződés sajnos a motorolajba is bele kerül, jelenlétére az olaj magas szilícium tartalma figyelmeztet. 1 gramm/LE pormennyiség a motor azonnali elhasználódását okozza.
Fentiek ismeretében felértékelődik a levegőszűrés fontossága, és annak az alkatrésznek a szerepe, melyet SZűRőBETÉT-nek nevezünk. Feladata a szennyeződések hatékony eltávolítása és tárolása akár 100-150 ezer kilométeren keresztül.
A szűrőbetétben található szűrőanyagnak számos követelménynek kell megfelelnie:
- hatékonyan távolítsa el a legkisebb szennyeződéseket is a levegőből (szűrési finomság, hatásfok)
- nagy legyen a szennyezőanyag tároló kapacitása (élettartam)
- ne legyen érzékeny a bejutó vízpárára
- ellenálljon a mechanikai igénybevételnek.
A szűrőgyártóknak nincs egyszerű feladatuk, akkor amikor a fenti – egymásnak ellentmondó – követelményeket egyidejűleg kell teljesíteniük. Céljuk viszont csak egy lehet: a motort megvédeni a szennyeződésektől, melynek üzemeltetői oldalról az az „ára”, hogy a szűrőbetét elhasználódik, eltömődik. Természetesen egy szűrőanyag minél hatékonyabb annál nagyobb védelmet nyújt a motor számára.
(2. ábra). Számunkra a legfontosabb, a motorba jutó szennyeződés csökkentése, melynek mennyisége szűrőgyártóktól függően akár 50- szeres különbséget is mutathat. A 99% hatékonyságú szűrő 1% port enged át, míg a FLEETGUARD szűrőgyár levegőszűrői, melyek 99,98% hatékonyságúak csak 0,02%-ot.
A hosszú élettartam eléréséhez a nagy hatékonyságú szűrőanyagból megfelelő mennyiséget kell elhelyezni a szűrőbetétben. Ez a szűrőfelület – maradva a 16 literes hengerűrtartalomnál – elérheti a 20 négyzetmétert is! Amennyiben speciális hajtogatást alkalmazunk,
(3. ábra) a szűrőredők távtartása jelentős kapacitás-, egyúttal élettartam növekedést fog eredményezni. De egyet le kell szögezni, a levegőszűrő élettartamát elsősorban az üzemeltetési körülmények határozzák meg. A közúti alkalmazásnál találkozunk a legkisebb porterheléssel. A tiszta környezet miatt a gyártók akár két éves csereciklust is megengednek a betétek cseréjénél, amennyiben az eltömődés jelző nem jelez.
Ezzel szemben a mezőgazdasági és építőipari munkák során igen nagy porterheléssel találkozunk. Az itt alkalmazott levegőszűrő betétek – a közúti alkalmazással megegyező befoglaló méret mellett – akár 30-40%-al nagyobb szűrőfelülettel rendelkeznek. A FLEETGUARD szűrőgyár a különbséget egy „M” betűvel jelzi (Magnum változat). A gyors eltömődés megakadályozását szolgálják a különböző porleválasztók, előszűrők.
(4.ábra) A szűrőbetéten található műanyag lapátozás is ezt a célt szolgálja, ami a szűrőházba belépő levegőt megpörgeti, melyből a szennyeződések a centrifugális erő hatására kicsapódnak. Ettől jóval hatékonyabb a FLEETGUARD szűrőgyár ciklonos előszűrje a SY-KLONE (5.ábra).
A beépített forgórész segítségével képes a szennyeződések közel 90%-át eltávolítani, mielőtt azok elérnék a szűrőbetétet. Hasznosságát nem példázhatja jobban, mint a sivatagi körülmények között is helytálló Darázsi trió M.A.N. kamionja (6.ábra).
A dízelmotorok szűrési rendszerei közül a környezet szennyezésére a levegőellátó rendszer konstrukciója van a legnagyobb hatással.
A levegő ellátó rendszer túl nagy ellenállása, az idő előtt eltömődött levegőszűrő betét:
- csökkenti a motor teljesítményét,
- növeli a fogyasztását,
- fokozza a károsanyag kibocsátást,
ami súlyos környezet szennyezést eredményez.
A FLEETGUARD, több mint 15. 000 levegőszűrési terméke lehetőséget nyújt arra, hogy bármilyen jármű, vagy munkagép levegőellátó rendszerét korszerűsítsük. Az OptiAir™ technológia (7. ábra)
Az alábbi előnyökkel szolgál, más hagyományos rendszerekkel szemben:
- akár 50%-al nagyobb kapacitás, mely hosszabb szerviz intervallumot, így alacsonyabb karbantartási költségeket eredményez
- akár 65%-al kisebb ellenállás a beszívott levegővel szemben, mely nagyobb áteresztőképességet nyújt, valamint lehetővé teszi kisebb (helytakarékosabb) szűrő használatát.
A jármű- és berendezésgyártók újabb igényeket támasztanak a szűrőgyárakkal szemben, melyek
- a hosszabb szerviz intervallumra (alacsonyabb költségek)
- a kompakt kialakításra (kisebb méret)
- a fokozott motorvédelemre
vonatkoznak.
A FLEETGUARD válasza a kihívásokra a Direct Flow™ technológia kifejlesztése. A Direct Flow™ szűrő mérete 50%-al kisebb a versenytársakénál. Szétszerelt állapotban (8.ábra)
további előnyei is láthatóvá válnak:
- rozsdamentes, tartós konstrukció (1)
- beépített biztonsági szűrő (2)
- nagyon rugalmas tömítés
- nagy hatékonyságú ciklonos előtisztító (3)
- (a szennyeződések 95%-át eltávolítja)
- integrált porleeresztő szelep.
A Direct Flow™ szűrő hatékonysága teljes élettartama során felülmúlja az ISO 5011 szabvány szerinti 99,97%-ot. Portároló kapacitását a 9.ábra szemlélteti.
A Kedves Látogatóban felmerülhet a kérdés, hogy a – motorok élettartamát direkt módon befolyásoló – levegőszűrőket milyen forrásból érdemes beszerezni?
A kereskedelemben a levegőszűrő betétek – gyártótól, minőségtől függően – különböző áron vásárolhatók meg. Válasszuk mindig a nevesebb gyártók termékeit, melyek az eredeti szűrővel egyenértékűek.
Általában az olcsóbb ár, más minőséget takar. Nagyon árulkodó lehet a szűrőanyag mennyisége, illetve felülete, mely egyszerű módon leellenőrizhető, a redők számának és mélységének, valamint a szűrő magasságának ismeretében.
A levegőszűrőkkel való takarékoskodás – az idő előtti motorkárosodás révén – jelentős költségnövekedést okozhat.