Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.
Bárhová megyünk a világban, az élet bármely területét vizsgáljuk, mindenhol találkozhatunk olyan anyagokkal, melyek akár egy élő szervezet, akár egy berendezés működését károsan befolyásolhatják: ezek a szennyeződések, vagy szennyező anyagok. Hihetetlen kárt tudnak okozni élő, élettelen struktúrákban akkor, ha valamilyen módon nem tudjuk onnan hatékonyan eltávolítani őket. Az eltávolítás történhet fizikai, kémiai vagy biológiai eljárásokkal, a szennyeződés fajtája és a hordozó közeg jellegétől függően. E feladat megoldásának legismertebb eszköze a SZŰRŐ.
A szűrő mindenhol jelen van, és szinte mindent szűrnünk kell. Ezért a szűréstechnika tudományának számtalan ágazata ismert, ezen belül külön területet ölelnek fel a belső égésű motorok és a hozzájuk kapcsolódó berendezések védelmére szakosodott szűrőgyártók.
A szűrés minőségével szemben támasztott eltérő követelmények (személyautók, haszonjárművek, munkagépek stb.) eredményeként a tagozódás tovább folytatódott, és néhány szűrőgyártó, így köztük a FLEETGUARD is a nagyteljesítményű alkalmazások kiszolgálására specializálódott. Az, hogy miben tér el egymástól a fent már említett két felhasználói szegmens, az 1. táblázatból olvashatjuk ki:
Szempontok | Személygépkocsik | Haszonjárművek, munkagépek |
---|---|---|
Küldetés | személyszállítás, hobby | profit termelés |
Üzemeltetési terület | közút, autópálya | közút, mezőgazdaság, építés, bányászat |
Üzemeltetési körülmények | tiszta környezet | üzemeltetési körülmények tiszta környezet |
Igénybevétel | kis terhelés, közepes motorfordulatszám | nagy szennyezőanyag terhelés (pl. porterhelés) |
Élettartam elvárás | 250 – 350 ezer km | nagy terhelés, magas motorfordulatszám |
Üzembiztonság, meghibásodás következménye | kisebb károkozás | 1,8 – 2,5 millió km termelés kiesés, nagy károkozás |
A táblázatból arra következtethetünk, hogy a nagyteljesítményű alkalmazásokra specializálódott szűrőgyártóknak más a küldetésük, más a felelősségük és más technológiát kell alkalmazniuk a motorok és berendezések hatékony védelme érdekében.
Üzemeltetői oldalról felmerül a kérdés: hogyan tudok eligazodni egy kínálati piacon, ahol a világ „összes” szűrőgyártója jelen van?
Először a gyártókat kell megvizsgálnunk, melyek mezőnye tovább tagozódik a minőség és az ár vonatkozásában. Az eszerint kategorizált márkákat a 2. számú táblázat tartalmazza.
A szűrő gyártója | Minőség | Ár |
---|---|---|
eredeti szűrő gyártója, a szűrőn a gépgyártó logójával | eredeti (OEM) minőség | magas |
eredeti szűrő gyártója, a szűrőn a szűrőgyár logójával | eredeti (OEM) minőség | közepes |
utópiaci szűrőgyártó | alacsony minőségi színvonal | alacsony |
Eredeti (OEM) minőségű szűrők
Köztudott, hogy a motorgyártók többsége – kevés kivételtől eltekintve – nem rendelkezik saját szűrőgyárral, tehát különböző beszállítóktól vásárol. Attól lesz eredeti a szűrő, hogy a motorgyár logojával látják el. Ezek használatát a márkaszerviz a garancia időtartamára kötelezően előírja. A garancia időn belüli kényszer, viszonylag magas ár alkalmazását teszi lehetővé. A minőség megfelel az adott motorgyár általános műszaki követelményeinek és műszaki kultúrájának.
Utángyártott eredeti minőségű szűrők
Az eredeti szűrőket beszállító szűrőgyárak saját márkanéven is megjelennek a piacon, az eredetivel (OEM) teljesen megegyező termékkel, azzal azonos minőségben, de jóval kedvezőbb áron. Ebben a kategóriában a termékgarancia teljeskörű.
Utángyártott, másolt minőségű szűrők
Az ide kategorizált szűrőgyárak nem működnek együtt a motorgyártókkal, általában kutatás-fejlesztésre nem áldoznak, így jelentős költségeket tudnak megtakarítani. A szűrő előállításához szükséges komponenseket különböző beszállítóktól vásárolják és másolatokat gyártanak. A minőség helyett kifejezetten a kedvező árra összpontosítanak. Termékeikre korlátozott garanciát vállalnak.
Egy kínálati piacon, – mint a szűrőpiac – számtalan márka forgalmazza termékeit, melyek közül választanunk kell. A döntés felelőssége a miénk! De miről is döntünk?
Arról döntünk:
- hogy milyen minőségű védelmet biztosítunk a termelő eszközeink számára (kamion, traktor, busz munkagép)
- hogy milyen hosszú élettartamot tudunk elérni a kopás okozta felújításig
- hogy az üzemeltetési és javítási költségeink miként alakulnak.
Mindenképpen elgondolkodtató, hogy egy kamion vagy munkagép működtetési költségei között nagyon kis részarányt kitevő alkatrész, mekkora befolyással lehet annak élettartamára, megbízhatóságára.
Döntésünk felelősségteljes meghozásához azért vannak támpontok, vannak kapaszkodók:
I. Az ár
Az ár egy értékmérő, mely utal a szűrőgyártó által képviselt minőségi kategóriára, a termékben megtestesülő műszaki tartalomra, és a mögöttes szolgáltatásokra. Autós példával élve: a SUZUKI-t vagy BMW-t a vevő megítélése szempontjából – első megközelítéssel – az ára pozícionálja a megfelelő kategóriába. Ez így van a szűrőknél is.
Bizonyos esetekben az ár megtévesztő is lehet, mikor egy – az adott piac számára – ismeretlen, közepes minőségű márka, a prémium kategória árszintjén jelenik meg. Ilyenkor évekbe telhet, míg a vevői tapasztalatok helyre állítják az „értékrendet”.
II. Minőség
Az előzőekben láttuk, hogy az ár és a minőség többnyire összefüggésben vannak egymással, tehát a drágább szűrő valószínűleg többet nyújt az olcsóbbnál. De mit tegyen az üzemeltető, ha az összes szűrőgyártó katalógusaiban – azonos alkalmazást feltételezve – két azonosító cikkszám közé egyenlőség jel kerül?
Ilyenkor a két szűrő mindenben megfelel egymásnak? Szó sincs róla! De mégis mi alapján döntsünk? Néhány tanács ennek megkönnyítéséhez:
1.) Lehetőleg eredeti (OEM) minőségű szűrőt vásároljuk, mely néhány neves szűrőgyár kínálatában jelen van a piacon. Közülük legkiterjedtebb, – több mint 150 – motor- és berendezésgyártói kapcsolatokkal a FLEETGUARD szűrőgyár rendelkezik. Ráadásul mögötte áll a CUMMINS motorgyár az összes tapasztalatával és technikai hátterével.
2.) Érdemes megvizsgálni az adott szűrő kialakítását, kidolgozását és alkalmazhatóságát az adott géphez, berendezéshez.
a.) levegőszűrők:
Szemrevételezéssel vizsgáljuk meg:
- a gumitömítés ragasztását (1. ábra)
- a szűrőanyag rögzítését a fedelekhez (2. ábra)
- a redők közötti távtartás biztosítását (3. ábra)
- a szűrőanyag mennyiségét, hasonlítsuk össze a konkurenciával. (4. ábra)




A levegőszűrők előállítási költségét a beépített szűrőanyag minősége és mennyisége határozza meg. A szűrőanyag mennyisége bárki számára leellenőrizhető. A redők száma, a redők mélysége és a szűrő magassága alapján a szűrőfelület könnyen kiszámolható. Tapasztalatunk szerint a prémium szűrőmárkák 40-50 %-al több szűrőanyagot építenek be – azonos alkalmazás esetén – szűrőikbe, mint az alacsonyabb minőséget képviselő gyártók. És ebben az esetben a szűrőanyag minőségéről nem is beszéltünk. Az építő- és mezőgazdasági gépek számára a szűrőgyárak – a fokozott porterhelés miatt – megnövelt szűrőfelületű, nagy kapacitású levegőszűrőket ajánlanak. A beépített szűrőfelület nagysága egyenes arányban áll az áteresztő képességgel és az élettartammal. Tulajdonképpen az olcsó a drága. Az ár – minőség vonatkozásában csodák itt sincsenek.
b.) motorolaj szűrők:

A motorolaj szűrőknél kétféle kialakítással találkozhatunk: az egyik a szűrőbetét, a másik a szűrőpatron. (5. ábra)
A szűrőbetét esetében a levegőszűrőknél ismertetett módszer alkalmazható az összehasonlításra. A szűrőanyag mennyiségét illetően hasonló (40-50 %) eltérés tapasztalható a prémium márkák és az utángyártott másolatok között. Érdemes megvizsgálni a szűrőbetét mellé csomagolt tömítőgyűrű minőségét is.

A szűrőpatron – mely egy zárt tartály – beltartalma a vevő számára nem hozzáférhető. (6. ábra) A felbontott szűrőpatronok belsejét vizsgálva, a gyengébb minőségű szűrőknél a szűrőanyaggal való takarékoskodás hasonló arányú, mint amit az előzőekben tapasztaltunk. A szűrőpatronnál érdemes még odafigyelni a tömítőgyűrű minőségére, a csatlakozó menet kialakítására, a peremezés és a ház szilárdságára (lemezvastagság).
A külső kialakításon túl a legfontosabb, hogy a motorolaj szűrőnek motor specifikusnak kell lennie, mert:
- áteresztő képességének illeszkednie kell az olajszivattyú kapacitásához
- élettartamának – ezzel együtt a szennyező anyag tároló képességének – szinkronban kell lenni az adott motor olajcsere (szűrő csere) ciklusával
- a szűrőbe épített biztonsági szelep nyitónyomásának a motor kenőrendszerében uralkodó nyomásviszonyokhoz kell igazodnia
- nem szabad felcserélni a fő- és mellékáramkör motorolajszűrőit, mert kialakításunkban jelentősen eltérnek egymástól. A szűrőbe épített szűrőanyag szűrési finomsága főáramú szűrésnél 30-60 mikron, a mellékáramú szűrésnél pedig 5-10 mikron. (7. ábra)

Fenti követelmények ellenére, számos szűrőgyár univerzális szűrőpatronokat gyárt, melyek az azonos kialakítású szűrőfejekre (menet méret és átmérő azonosság) motortípustól függetlenül felszerelhetők. Egy szűrővel helyettesítenek akár öt féle alkalmazást: pld. RENAULT, VOLVO, CATERPILLAR, MACK, GARDNER-DENVER (8. ábra) Ennek egyetlen indítéka van: a versenyképesség miatti költségtakarékosság (az üzemeltetők kockázatára). Egy biztos, többféle motortípushoz „alkalmazkodó” olajszűrő nem létezik! Ez egy olyan kompromisszumos megoldás, mely egyetlen motortípus igényeit sem tudja kielégíteni!

c.) üzemanyag szűrők:
Az üzemanyagszűrők rendkívül drága alkatrészek védelméről gondoskodnak. Egy rossz választás tetemes károkat okozhat. Kialakításuk hasonló a motorolaj szűrőkéhez, ezért szemrevételezéskor azonos kritériumokra kell figyelnünk. Ami viszont abszolút motorgyártó függő, az a szűrési igény, mely az üzemanyagellátó rendszer konstrukciójához igazodik. Ma már követelmény az 1-2 mikronnál nagyobb szennyező részecskék kiszűrése, valamint a víz, – közel 100 %-os – leválasztása a gázolajból. Ennek a kihívásnak csak a prémium szűrőmárkák termékei tudnak megfelelni. Ilyenek például a FLEETGUARD szűrőgyár FS jelzésű üzemanyag- víz szeparátorai, ahol a gyártó öt rétegű szintetikus szűrőanyagot (STRATAPORE®) alkalmaz. (9. ábra)

d.) hűtőfolyadék szűrők:
A hűtőfolyadék szűrők kettős funkcióval bírnak:
- egyrészt eltávolítják a szilárd szennyeződéseket,
- másrészt, a bennük lévő adalékanyag kioldódásával helyreállítják a hűtőfolyadék védelmi szintjét (korrózió és kavitáció elleni védelem).
A szűrő kiválasztásánál újra a prémium márkák jöhetnek szóba. Ennek a területnek specialistája a FLEETGUARD szűrőgyár, mely – a CUMMINS motorgyárral közösen – a hűtőfolyadék szűrés és hűtőrendszer karbantartás kitalálója. Legfontosabb, hogy – amennyiben az eredeti berendezés gyártó adaléktöltettel rendelkező szűrőt ír elő a motoron, akkor az általunk vásárolt szűrő megfelelő mennyiségű (hűtő térfogat függő) és a hűtőfolyadékkal kompatíbilis adalékot tartalmazzon! Az adalék tablettaként van jelen a szűrőben, rázásra kopogó hangot ad! (10. ábra) Egyes szűrőgyártók semmilyen adalékot nem töltenek a szűrőikbe!

III. Szolgáltatás
A Kedves Látogató, a leírtak alapján meggyőződhetett arról, hogy a haszongépjárművek és termelő berendezések szűrőkkel való ellátása felelősségteljes, és komoly szaktudást igénylő feladat. Az adott gép- és motortípus beazonosítása, a megfelelő szűrők kiválasztása sokszor csak személyes megkeresés útján lehetséges. Fontos a vevő-eladó közötti személyes kapcsolat megléte. A kiélezett piaci árverseny sajnos előidéz olyan szituációkat, amikor a forgalmazó, a gyártó által előírt szűrő helyett, egy másik géptípus kedvezőbb árfekvésű és csak csatlakozó méretében azonos szűrőjét ajánlja. Ez egy nagyon kockázatos megoldás, sok esetben motorkárosodás a következménye. Célszerű olyan megbízható forgalmazótól vásárolni, ahol az általunk üzemeltetett géppark minden típusához szükséges szűrők elérhetők, és a termékekre teljeskörű garanciát kapunk. Ilyen szolgáltatást a világban csak a szűrőspecialista cégek tudnak nyújtani, közöttük az UNIFILTER Kft., mely a FLEETGUARD szűrőgyárat képviseli, de ezen túl számos más gyártóval is kapcsolatban áll.
Úgy gondoljuk, fenti javaslatainkkal némi segítséget nyújtottunk az üzemeltetők számára ahhoz, hogy – motorjaik (berendezéseik) védelme érdekében – a piaci kínálatból a legmegfelelőbb szűrőt tudják kiválasztani.